האם זו חרדה?

מהי חרדה והאם יש לך כזאת? 

חרדה היא תגובה מועצמת של מנגנון חשוב הקיים אצל כל בני האדם. מנגנון הפחד שומר עלינו מפני סכנות צפויות, מכין את גופינו לפעולה כנגד גורם הסכנה. בקרב אנשים מסוימים החשש היעיל הופך לחרדה משתקת שגורמת לרוב לאדם לאמץ אסטרטגיית הימנעות מגורם הפחד ובכך לצמצם את עצמו.

חרדה זו פוגעת באיכות החיים, בחופש שלנו לפעול, להעיז, להאמין בעצמינו, להתנסות, ולמצות את הפוטנציאל הגלום בנו – זוהי מטרתו של הטיפול באנשים הסובלים מחרדה.

ביטויי החרדה:

פיזית – דפיקות לב, נשימה מהירה, קשיי נשימה, רעד, זיעה, טשטוש ראייה, בחילות, חוסר שווי משקל, כאב בטן והתכווצויות, בחילה.

קוגניטיבית (שכלתנית) – מחשבות שליליות, מחשבות על דבר נורא, אסון שעומד להתרחש, מחשבות על כשלון, מחשבות על איבוד שליטה, מחשבות כמו "אני עומד/ת להשתגע", "אני עלול/ה למות".

רגשית – תחושת פחד עד אימה.

התנהגותית – רצון לברוח, צורך בהגנה, הימנעות מגורם הפחד.

מחקרים מראים כי בין 5-10 מכלל אוכלוסיית העולם המערבי סובלת מחרדה. ואחוז גבוה בהרבה סובלים מלפחות אירוע אחד של התקף חרדה במהלך חייהם.

ההערכה היא שכ 75% אחוז מאלה שטופלו בחרדה חשים הקלה גדולה ועד התגברות על החרדה.

למרות נתון חיובי זה, אחוז הפונים לטיפול בחרדה הוא נמוך יחסית. נמצא שהטיפול המומלץ לחרדה הוא טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT).

חרדה היא שם כולל של כמה סוגים שונים של חרדות:

  1. הפרעת חרדה מוכללת (GAD) – האם את מרגישה שאת סובלת מדאגנות יתר. שחלק נרחב מתשומת הלב והאנרגיות מופנות לדאגה המניחה שדברים שליליים עלולים להתרחש. איך נגמור את החודש? מה אם אכשל בבחינה? האם אמצא בן זוג? אולי אני חולה? מה אם מישהו קרוב אלי ימות? האם אצליח בעבודה? ועוד שאלות רבות השואבות אנרגיות, פוגעות בתפקוד ואינן מקדמות שקט נפשי.
  1. חרדה ספציפית / פשוטה – זהו פחד מתמיד ולא רציונאלי מפני דבר או מצב מסוים. האם ישנו גורם מסוים שמעורר אצלך פחד גדול עד כדי שיתוק? הנפוצים שבגורמי הפחד הן חיות כמו ג'וקים, כלבים, עכברים, פחד גבהים, פחד ממקומות סגורים, חרדת נהיגה, חרדת בחינות, חרדת ביצוע.
  1. פאניקה – התקף פתאומי של פחד גדול מאוד מדבר נורא העומד להתרחש. ההתקף כולל סימפטומים פיזיים חזקים, תחושת איבוד שליטה. כשהתקפי הפאניקה חוזרים ונשנים אנו מגדירים זאת כהפרעת פאניקה. התקף הוא לרוב קצר מועד אך בעל עוצמות חזקות.
  1. חרדה חברתית – פחד מתמיד ולא רציונאלי ממצבים חברתיים או ביצוע פעולות ליד אנשים אחרים.  מרגישה קושי לדבר בפני אנשים? להביע עמדה? לאכול לפני אנשים? חוששים להימצא במרכז תשומת הלב? להחליף מוצר שקניתם? חוששים שתזכו להשפלה או ללעג מהזולת? חוששים מלהשתמש בשירותים ציבוריים (לא בגלל חוסר נקיון..). חשיפה למצבים חברתיים כאלה יוצרת סימני חרדה.
  1. אגורפוביה – חרדה מהימצאות לבד או מהימצאות במקומות הומי אדם שהבריחה מהם עלולה להיות קשה או שלא ניתן לקבל בהם עזרה מיידית. האם לעיתים אתה חש חשש מלהיכנס לשוק, למנהרות, לעלות על גשר, ללכת להפגנה, לסוע ברכבת? להיות במקום בו מידת השליטה שלך נמוכה?
  1. הפרעה טורדנית כפייתית הופעה של גלים חוזרים ודומים של מחשבות או מעשים כפייתיים. אותן מחשבות, אותם דחפים חוזרים, מדאיגים, מלחיצים, מפחידים ומביישים. סוגי המחשבות והטקסים משתנים מאדם לאדם. "הרוחצים" חוששים מזיהום ומחדירת חיידקים לגופם ומבצעים פעולות ניקיון רבות. "הבודקים" שעסוקים בלוודא שלא שכחו לנעול את הדלת, לכבות את הגז, לנתק את התנור והמכשירים החשמליים. "החוזרים" המבצעים פעולות מסוימות חוזרות כדי למנוע אסונות. "המסדרים" העסוקים בצורה שבה החפצים סביבם צריכים להיות. מארגנים אותם בכל פעם מחדש ומוודאים את הסדר הנכון… "האוגרים" שאינם מסוגלים להיפרד מחפצים. שבטוחים שיזדקקו לכל חפץ סביבם.

 הטיפול היעיל לחרדות הוא טיפול קוגניטיבי התנהגותי. אחוזי ההצלחה בו גבוהים והטיפול אינו נמשך לאורך זמן רב (תלוי בסוג החרדה ובמוטיבציות של המטופל).

למידע נוסף ולהתגברות על החרדה מוזמנים ליצור איתי קשר במייל –  azi.cbt@gmail.com

שקט ילדים – עכשיו יורים!

הרבה הורים שואלים את עצמם מה להגיד לילדיהם? איך לתווך להם את המציאות …

חרדה חברתית

סרט מצויין על חרדה חברתית    

כמה מילים וסרט על דכאון וחרדה

דיכאון הוא אחד מהקשיים הנפוצים ביותר בתחום הנפש. הארכת תוחלת החיים …