כלים לאבחון עצמי

אז מה בדיוק הדבר שאני סובל/ת ממנו? מה יש לי? תחושת פחד לא מובן, מסך שחור הגורם לעצב עמוק ובלתי נסבל, חוסר מוטיבציה לעשות דברים, דחיינות, קושי להתמודד עם קשיים שבעבר היו קלים להתמודדות, חוסר אונים מול הילד הגדל בבית ועוד הרבה טרדות המונעות מאיתנו להשיג את מטרותינו.

לא פעם אנו שואלים את עצמינו מה עובר עלינו? אנו מכירים בכך שכדי לפתור את מקור הקושי עלינו להבין אותו, לדעת את גורמיו, להבין את מאפייניו. לא פעם בטיפול אני נוכח לראות כי עצם הגדרת הקושי מוציא אנחת רווחה. זה כמובן לא אומר שנפתרה הבעיה. אבל זה אומר לאדם שמה שיש לו הוא לא נדיר, שיש עוד אנשים החווים דבר דומה, אנחת הרווחה לא נובעת מהנחמה שאחרים סובלים כמוני, אלא מכך שמה שיש לי מוכר, ידוע, נחקר, נבדק ופותחו שיטות לפתרון הבעיה. יש חשיבות גדולה להגדרת הבעיה בדרך לפתרון. אם כי אני חושב שעלינו להיות עירניים כלפי אבחנות, לא לקבל כמובן מאליו, לבדוק וללמוד. אחרי הכל אנחנו מכירים את עצמינו יותר מכל אחד אחר.

כדי להגדיר בעיה נפשית נהוג לבחון היקף סימפטומים של הבעיה ולהתבסס סטטיסטיקה ועל ממוצעים. שם, ייתכנו סטיות וחוסר דיוקים. לכן עלינו להיעזר בדרכי האבחון הקיימות ולדעת את מוגבלותן. להשתדל להכיר את עצמינו, את תגובותינו, את הסימפטומים של הקשיים שלנו ולהיות עם אצבע על הדופק…. בהיותינו בני אדם אנו משתנים, דברים מסוימים מחזקים אותנו ואחרים מחלישים. בתקופות מסוימות יכולנו לקבל אבחנה אחת בעוד שבתקופה אחרת ייתכן והייתה אבחנה שונה. 

ליצירת קשר וקביעת פגישת ייעוץ מוזמנים ליצור קשר ב  azi.cbt@gmail.com

להלן הפניות לכמה שאלונים בסיסיים שיתנו מושג וכיוון לגבי השאלה: "מה יש לי??"

שאלון מקוצר לבדיקת דכאון

שאלון ליבוביץ לחרדה חברתית

הורים למתבגרים עם קשיי התנהגות

שאלון לבדיקת מחשבות טורדניות והתנהגות כפייתית (OCD)

שאלון לבדיקת מצבי כעס

 

שקט ילדים – עכשיו יורים!

הרבה הורים שואלים את עצמם מה להגיד לילדיהם? איך לתווך להם את המציאות …

חרדה חברתית

סרט מצויין על חרדה חברתית    

כמה מילים וסרט על דכאון וחרדה

דיכאון הוא אחד מהקשיים הנפוצים ביותר בתחום הנפש. הארכת תוחלת החיים …